Perbandingan Enjin Proton Exora CFE Dengan Pesaing Lain
Proton Exora CFE yang akan dilancarkan tidak lama lagi akan menggunakan enjin Campro Turbocharge Proton yang dipanggil CFE. Menurut sumber, CFE adalah kependekan untuk ‘Charge Fuel Efficiency’ dan bukan ‘Enhancement’ seperti sebelum ini. Enjin ini mempunyai kuasa kuda maksimum 138hp pada 5000rpm dan Tork maksimum 205Nm dari 2000-4000rpm. Daripada graf dyno, jelas tork maksimumnya jelas lebih cepat diperoleh berbanding enjin 2.0liter beraspirasi normal atau NA.
Penggunaan bahanapi juga boleh dipuji dengan lebih kurang sama dengan enjin 1.8L Nissan Grand Livina dan juga Toyota Innova. Namun Toyota dengan teknologi VVT-i dan Nissan dengan CVTC mempunyai kelebihan dari segi kawalan valve berterusan berbanding CFE.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan